Ieder van de projecten heeft zijn eigen focus en planning, waarbij er wordt gekeken welke ‘kans’ van toepassing is. Jasper Homma, salesmanager SMART bij Schréder, vertelt hierover het volgende: “Elk project valt onder een van de twee ‘kansen’ die we hebben gedefinieerd. De eerste kans gaat over situaties waarin SON verlichting één-op-één wordt vervangen. In het tweede scenario richten we ons op het vervangen van SOX lampen, waarbij er nieuwe verlichtingsontwerpen, posities en masten worden geïntegreerd om een optimale verlichtingservaring te garanderen”.
Voor beide trajecten geldt dat de energiezuinige armaturen worden geleverd met het geïntegreerde SMART beheerplatform van Schréder. Dit platform zorgt voor het maximaliseren van energiebesparing, het optimaliseren van de levensduur en het terugdringen van onderhoudskosten. Door deze toepassing kan Rijkswaterstaat niet enkel de verlichting slim aansturen, maar ook op afstand beheren en informatie uit armaturen ontvangen. “In feite kunnen ze vanaf afstand zien of een armatuur werkt, of niet. Dat maakt het lichtsysteem heel efficiënt in gebruik én beheer. Het gaat dus om verledding én verslimming.”
De samenwerking met De Jong Zuurmond is het grootste integrale project op de snelweg in Nederland dat Schréder in haar 70-jarig bestaan heeft opgepakt. Tot dusver zijn er ruim 9.000 armaturen vervangen voor slimme snelwegverlichting met recyclebare LED armaturen. In projectteams worden de trajecten aangepakt en loopt de samenwerking voorspoedig. Homma deelt: “Dit project is een belangrijke mijlpaal in onze inspanningen voor het realiseren van duurzaamheid en veiligheid binnen de verlichtingsinfrastructuur. De grootschaligheid van dit project brengt bovendien veel voordelen met zich mee. Door zo’n groot LED verlichtingssysteem slim in te richten kun je heel veel energie besparen. Je kunt aan de knoppen blijven draaien en actief inspelen op de behoeftes van de omgeving waar de armaturen branden. Zo kan vanuit duurzaamheidsprincipes de verlichting op bepaalde tijden terug gedimd, uitgeschakeld of juist opgeschroefd worden wanneer er een ongeluk gebeurd is of er wegwerkzaamheden zijn.”
Rijkswaterstaat wenste met zo min mogelijk licht toch de veiligheid van weggebruikers te garanderen. Zij stelde hiervoor vaste eisen aan de toegepaste armaturen, om de veiligheid op het Nederlandse wegennet te borgen. Los van deze randvoorwaarden kwamen aannemer en lichtoplosser aanvullende activiteiten tegen die tot nieuwe mogelijkheden leiden. Zo voldeden onderbelichte tunnels niet langer aan de norm voor tunnelverlichting. Schréder nam hierin een adviserende rol en waarborgt het succes van de implementatie die hieruit voortkomt. Hierdoor zijn wegen en tunnels weer geheel up-to-date en veilig in gebruik.
Om de veiligheid niet enkel bij installatie maar ook op de langere termijn te borgen, werden alle LED mastarmaturen gekoppeld aan een beheersysteem. “Weggebruikers zullen niet zomaar bellen als een armatuur langs de snelweg niet brandt. En een medewerker continu rondjes laten rijden is natuurlijk allesbehalve efficiënt. Vanuit het beheersysteem kan de onderhoudsdienst heel gericht acteren op armaturen die een storing of uitvalweergeven”, legt Homma uit.
Om de onderhoudsdienst zo veilig en efficiënt mogelijk te werk te laten gaan, is bewust gekozen voor een armatuur dat heel gemakkelijk te vervangen is. “Je kunt je voorstellen dat het vervangen van een LED armatuur langs een snelweg nogal wat haken en ogen met zich meebrengt. Met behulp van een kliksysteem is het armatuur zonder schroevendraaier te vervangen. Ook hebben we gekozen voor een volledig recyclebare variant, waardoor we niet enkel een oplossing bieden voor de korte termijn maar echt hebben meegedacht in de perfecte oplossing voor jarenlang.”
Als een extra toevoeging op het SMART beheerplatform biedt Schréder een koppeling met externe databronnen. Homma: “Door het toepassen van slimme componenten kunnen we het verlichtingssysteem actief beheren, maar kan het licht ook automatisch worden aangepast aan verschillende scenario’s. Zo dimt de verlichting terug op een moment dat het rustiger is op de snelwegen, maar gaat het ook feller branden wanneer het hard regent en het verkeer stagneert. Met vooraf geprogrammeerde scenes en scenario’s hebben we dit soortprogramma’s ingesteld en gekoppeld aan externe databronnen zoals de verkeersdrukte op Google Maps of het weer via Buienradar. Zo kun je verder kijken dan puur licht, zonder tussenkomst van medewerkers.”
De positieve reacties op de voltooide trajecten bevestigen de doeltreffendheid van het initiatief. Op effectieve wijze wordt bijgedragen aan de klimaatdoelen, waaronder de reductie van minimaal 50% in het verbruik van de primaire grondstoffen in 2030 en het volledig circulair werken in 2050. Het project loopt bovendien op schema. Van de 11.000 armaturen zijn er al meer dan 9.000 geplaatst. De verwachting is dat het hele project in juli 2024 wordt afgerond.
Met licht slim inspelen op een veilige infrastructuur? Met LED kan het.