Door op "Accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.
Terug naar overzicht

Rijkswaterstaat vervangt oude SON-T verlichting in Leidsche Rijntunnel

Verkeerstunnel A2 ondergaat lichttransformatie

Alweer 15 jaar geleden leverde Schréder de oude conventionele SON-T verlichting in de toentertijd nieuwe Leidsche Rijntunnel. Met het oog op verduurzaming en energiebesparing werd het hoog tijd om deze verlichting te vervangen. Met de nieuw geplaatste LED verlichting wordt een aanzienlijke energiebesparing van maar liefst 50% gerealiseerd, wat een significante vermindering van de ecologische voetafdruk betekent.

Minder armaturen

De in totaal 2.256 oude SON-T armaturen worden vervangen door 1.253 duurzame LED varianten. De te plaatsen LED armaturen zijn speciaal ontworpen om de ervaring van wegtunnelverlichting te verbeteren. In de tunnelbuis Parallelbaan West zijn de armaturen al geplaatst in blokjes met 80 en 160 LED lampen. De verlichting in de andere tunnelbuizen wordt in de komende periode vervangen.

Hoge beschikbaarheid

Oude SON-T lampen gaan gemiddeld genomen 16.000 uur mee. Dat betekent dat de armaturen in de A2 verkeerstunnel iedere twee jaar vervangen moesten worden. In het geval van LED verlichting hoeft dat niet meer. De basisverlichting (die dag en nacht brandt) gaat meer dan 130.000 uur mee, wat gemiddeld genomen uitkomt op zo'n 15 jaar aan branduren. Een bijkomend voordeel is dat de nieuwe LED verlichting reparabel is. Het armatuur kan worden opengemaakt om van een nieuwe LED plaat te worden voorzien.

Dynamische ingangsverlichting

Naast de nieuwe LED basisverlichting is in het lichtplan voor de A2 Leidsche Rijntunnel ook gekozen voor dynamische ingangsverlichting. In de oude situatie werd de ingangsverlichting in stappen geregeld op basis van een enkele L20 camera die voor de tunnelmond is gepositioneerd. Deze regeling is vervangen door LFV verlichting die gedurende de dag de ingangsverlichting volcontinu regelt per procent.

De besturingstechniek is binnen dit project door Phoenix Contact gerealiseerd. Zij dragen zorg voor de besturings- en de driverkasten, waarmee het mogelijk is om ieder tunnelarmatuur separaat te regelen en de status te beheren. Naar verwachting zal eind 2024 de gehele renovatie zijn afgerond.

Dit project is uitgevoerd door
Veilig én duurzaam op weg?
Met LED kan het.
Ik wil ook over op LED!