Verlichting op de werkvloer heeft invloed op mentale gesteldheid van ruime helft Nederlanders

Persbericht mei 2024

Zoetermeer – De mentale gesteldheid van ruim de helft van werkend Nederland (55%) wordt beïnvloed door de verlichting op de werkvloer. Dit blijkt uit onderzoek van het initiatief ‘met LED kan het’, gehouden onder ruim 1.000 Nederlanders in loondienst. Dat maar liefst veertien procent aangeeft ontevreden te zijn over het licht op zijn werkplek is dan ook verontrustend.

Behoefte aan goede verlichting

Goede verlichting op de werkvloer is dus belangrijk. Het is daarom niet vreemd dat negen op de tien werkenden (89%) hier behoefte aan hebben. Naast dat verlichting bijdraagt aan iemands mentale gesteldheid, zorgt het ook voor een betere focus. Vier op de vijf werkenden (81%) kunnen zich bij goede verlichting namelijk beter concentreren op hun werkzaamheden, wat uiteindelijk ook resulteert in meer productiviteit en een beter eindresultaat.

Eisen goed licht

Wat dan als goed licht wordt gezien, verschilt per persoon. Toch heeft werkend Nederland een duidelijk beeld van waar goede verlichting op de werkvloer aan moet voldoen. De verbeteringen die werkenden graag doorgevoerd zien worden, zijn meer natuurlijk licht (43%), meer licht (32%), warmer licht (27%) en meer gedimd licht (27%). Daarnaast zou negen procent graag een lichtbron dichterbij zijn werkplek krijgen. Welk type verlichting er dan op de werkvloer brandt, maakt voor één op de drie werkenden (35%) niet uit.

Cor van den Bosch, voorzitter Nederlandse Licht Associatie, een van de initiatiefnemers van ‘met LED kan het’: “Goede verlichting op de werkvloer is cruciaal. Het draagt bij aan een hogere productiviteit, betere concentratie, minder vermoeidheid en verbetert de nauwkeurigheid van werkzaamheden die visuele precisie vereisen. Daarnaast heeft het gebrek aan goede verlichting effect op de mentale gesteldheid van medewerkers omdat het kan leiden tot vermoeide ogen, hoofdpijn en zelfs een verhoogd stressniveau. Goede verlichting is heel persoonlijk, iedereen heeft zijn eigen wensen op dit gebied. Over het algemeen geldt dat het benutten van natuurlijk licht, het gebruiken van aanpasbaar licht, zoals LED-verlichting, en het verspreiden van meerdere armaturen door de ruimte voor een goede lichtverdeling, hieraan bijdragen. Kijk altijd naar jouw specifieke werkplek om te bepalen welke elementen er al aanwezig zijn en wat je misschien nog moet aanpassen, zodat medewerkers optimaal hun werkzaamheden kunnen uitvoeren. Daarnaast draagt een op maat gemaakt lichtplan ook bij aan duurzaamheid en energiebesparing; win-win dus!”

Over het onderzoek

Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Met LED kan het door marktonderzoeksbureau PanelWizard onder 1.056 werkende Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Infographic augustus 2024 'Duurzame werkgevers aan zet'
Infographic juli 2024 'Onnodig brandend licht in lege ruimtes'
Infographic juni 2024 'Verduurzaming op de agenda van bedrijven'
Infographic mei 2024 'Mentaal gezond blijven tijdens werkuren'