Bijna helft werkenden windt zich op over hoe weinig bedrijven aan energiebesparing doen

Persbericht augustus 2024

Zoetermeer – Werkend Nederland maakt zich druk over de inspanningen van het Nederlandse bedrijfsleven op het gebied van energiebesparing. Ruim twee op de vijf werkenden (42%) vinden dat werkgevers te weinig aandacht besteden aan het besparen van energie. Dit blijkt uit onderzoek van het initiatief 'met LED kan het' onder ruim 1.000 Nederlanders in loondienst. Ondanks deze zorgen geeft slechts één op de drie werkende Nederlanders (31%) aan voorkeur te hebben voor een werkgever die actief bezig is met duurzaamheid.

Gebrek aan actie

De zorgen van werkend Nederland blijken niet ongegrond. Momenteel is slechts één op de drie Nederlandse bedrijven (33%) bezig met het nemen van energiebesparingsmaatregelen. Dit is een daling ten opzichte van vorig jaar. Uit onderzoek uit 2023 bleek namelijk dat destijds 38 procent zich hiermee bezighield. Bovendien zijn er bedrijven waar duurzaamheid nog helemaal niet op de agenda staat. Bij maar liefst één op de tien Nederlandse bedrijven is dit aan de orde (9%).

Werkend Nederland geeft aan dat er verschillende redenen zijn waarom bedrijven nog geen energiebesparende maatregelen hebben genomen. Een van deze redenen is het prijskaartje dat aan energiebesparing zit: 34 procent van de bedrijven vindt het namelijk te duur. Andere redenen zijn het gebrek aan tijd (17%) en het niet voelen van de noodzaak om met duurzaamheid bezig te zijn (16%). Daarnaast is het voor bijna één op de vijf werkenden (18%) een raadsel waarom zijn werkgever nog geen actie heeft ondernomen.

Tijd voor actie

Cor van den Bosch, voorzitter van de Nederlandse Licht Associatie (NLA), een van de initiatiefnemers van ‘met LED kan het’: “Het is opvallend dat veel bedrijven nog niet genoeg bezig zijn met energiebesparing en dat dit onderwerp nog steeds zo weinig aandacht krijgt in het bedrijfsleven. Terwijl er met kleine aanpassingen, zoals het aanschaffen van LED-verlichting, al grote stappen gezet kunnen worden. Daarom is het cruciaal om zo snel mogelijk over te stappen op (slimme) LED-verlichting. Installateurs weten wat er nodig is om dit volgens de geldende normen en op een veilige manier te doen. Daarnaast kunnen zij aanvullende besparingsmogelijkheden adviseren en helpen met de juiste inzameling van de oude verlichting. Het is nu namelijk écht tijd dat Nederlandse bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. Een investering in energiebesparingsmaatregelen is niet alleen goed voor het milieu, maar kan ook direct kosten besparen. Bovendien moet je er als bedrijf voor waken dat het niet ondernemen van actie voor een onnodig negatief bedrijfsimago zorgt. Energiebesparing door middel van (slimme) LED-verlichting is vandaag de dag dus een no-brainer: binnen twee jaar zijn de investeringen terugverdiend, het biedt bedrijven nieuwe capaciteit om hun bedrijfspanden verder te elektrificeren en ze ontlasten hiermee het milieu én het krappe stroomnet.”

Over het onderzoek

Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Met LED kan het door marktonderzoeksbureau PanelWizard onder 1.056 werkende Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Over met LED kan het

Met LED kan het is een initiatief van de NLA, Fedet, Stichting Lightrec/Wecycle en LED-fabrikanten om het voortouw te nemen om bedrijven, (lokale-) overheden en andere organisaties te helpen met de overstap naar LED-verlichting. Dit is een belangrijk onderdeel in verduurzaming en kostenreductie dat nog te vaak wordt overgeslagen, terwijl het besparingspotentieel enorm is. Op metledkanhet.nl vind je informatie, tips en voorbeelden om de juiste stappen te zetten naar substantiële energie- en kostenbesparing. Met LED kan het.

Downloads

Infographic september 2024 'Meer dan alleen licht: de komst van slimme verlichting op de Nederlandse werkvloer'
Infographic augustus 2024 'Duurzame werkgevers aan zet'
Infographic juli 2024 'Onnodig brandend licht in lege ruimtes'