In het Programma van Eisen voor Frisse Scholen vind je de criteria rondom zes thema’s voor het verbeteren van het binnenklimaat in scholen. Deze thema’s zijn: energie, luchtkwaliteit, temperatuur, licht, geluid en kwaliteitsborging. De thema’s staan op zichzelf, maar er valt ook veel winst te behalen door verschillende systemen op een slimme manier aan elkaar te koppelen. Denk bijvoorbeeld aan geautomatiseerde ventilatieregeling op basis van CO2-metingen.
Bij het creëren van een gezond binnenklimaat krijgt de inzet van CO2-meters veel aandacht. De keuzes die hierbij gemaakt worden zijn bepalend voor de effectiviteit. Losse meters op het bureau van de leerkracht vragen bijvoorbeeld voortdurend om alert handelen zodra het CO2-niveau te hoog is. Door het signaleren en ventileren te automatiseren heeft de leerkracht hier geen omkijken naar en verloopt het proces veel efficiënter. Wat een school hiervoor nodig heeft zijn slimme (draadloze) CO2-meters, plus een datanetwerk om informatie te verzamelen en te communiceren naar het gebouwbeheersysteem of ander (beheer)platform.
Sommige slimme LED lichtsturingen beschikken over zo’n hoogwaardig datanetwerk. Het is bovendien heel eenvoudig om hier andere slimme oplossingen aan te koppelen. Zo kunnen aanwezigheids- en daglichtsensoren in de armaturen communiceren met draadloze CO2-sensoren en andere slimme voorzieningen voor een optimaal binnenklimaat. Ook het koppelen van allerlei andere sensoren, bijvoorbeeld om het geluidsniveaus te meten, is in veel gevallen mogelijk. De informatie uit verschillende systemen komt vervolgens samen in één datastroom (API).
Dankzij de fijnmazigheid van een lichtsturingssensorennetwerk zijn er geen beperkingen aan de locatie van andere slimme sensoren in de ruimte. Er is altijd een sensor in de buurt die signalen oppikt. Dit maakt metingen nauwkeuriger en de inzet van gekoppelde systemen efficiënter.
Om het gewenste CO2- of temperatuurniveau te regelen hoeft de ventilatie nooit hoger of lager te staan dan nodig is. Dit betekent meer comfort, zonder energie te verspillen. De flexibiliteit, en daarmee het nauwkeurig kunnen plaatsen, maakt automatisering met draadloze sensoren extra interessant ten opzichte van bekabelde oplossingen.
LED lichtsturing beschikt over de juiste eigenschappen om gebouwautomatisering eenvoudiger en effectiever te maken. Dit levert scholen en gemeentes belangrijke voordelen op zoals:
Ook als een school (nog) niet beschikt over een gebouwbeheersysteem is het interessant om slimme CO2-meters te combineren met LED lichtsturing. Het systeem kan namelijk zodanig worden ingesteld dat bij een (te) hoog CO2-niveau een pop-up op het digiboard verschijnt of een melding verstuurd naar de smartphone van de leerkracht. Hiermee is het signaleren van kritieke niveaus geautomatiseerd en hoeft de leerkracht de meter zelf niet meer in de gaten te houden.
Zonder omkijken een gezond klimaat in de klas? Met LED kan het.