Naast het feit dat LED een logische duurzamere keuze is ten opzichte van conventionele verlichting, biedt het veel kansen voor de inrichting van een winkel en daarmee mede voor de onbewuste sturing van consumenten. Dynamische lichtscenario’s zorgen voor een wisselende en aantrekkelijke presentatie van de te verkopen producten. Door gebruik te maken van geconnecteerde verlichting kan de verlichting eenvoudig worden aangepast op basis van collectie of het seizoen. Dit komt de uitstraling en winkelbeleving zeker ten goede.
Ook in de retail liggen de energiebesparingen door over te stappen op LED voor het oprapen. Door gebruik te maken van energie-efficiënte LED verlichting kan het energieverbruik met 65% worden verminderd. De toepassing van slimme lichtregelingen zijn over het algemeen minder geschikt voor retail, omdat een goed verlichte winkel essentieel is voor de verkoop. Toch zijn intelligente lichtscenario’s voor na sluitingstijd wel interessant.
De overstap naar LED verloopt voor iedere retailer anders. In de praktijk zien we vaak dat grote retailers de samenwerking opzoeken met architecten, lichtarchitecten en lichtplanners binnen verlichtingsbedrijven om gezamenlijk en al vanaf de tekentafel toe te werken naar een ‘winkelconcept’, waarin licht en een gedegen lichtplan een essentiële rol spelen. Uiteraard kan ook via een gecontracteerde (huis)installateur de stap naar LED verlichting worden gezet. Bedrijven die gespecialiseerd zijn in LED verlichting in retail zijn: