22 pakket- en briefpostlocaties voorzien van duurzame LED verlichting
Van nieuw naar oud
In het kader van verduurzaming stak PostNL enkele jaren geleden al het pad richting LED verlichting op. Als adviseur techniek werkt Bob Gerritsen namens PostNL hiervoor al langere tijd nauw samen met Mark Laponder van ESZET Lighting. Laponder vertelt: “Jaren geleden zijn wij in contact gekomen met de aannemer die nieuwbouw distributiecentra realiseert voor PostNL. Zij vroegen ons mee te denken over de terreinverlichting, waarna we meerdere projecten hebben mogen realiseren voor de pakket depots. Het lichtconcept dat we voor de nieuwbouwlocaties van PostNL hebben uitgewerkt beviel dusdanig goed, waardoor we zo’n twee jaar geleden, met de komst van Bob als technisch adviseur binnen PostNL, de kans kregen om ook na te denken over de ‘oudere’ panden”.
Ombouw naar LED
Het door ESZET Lighting uitgewerkte lichtontwerp is geschikt voor meerdere locaties. Laponder: “In het ontwerp ligt de focus op buitenverlichting en is met name de verkeersveiligheid en veiligheid in en rondom het pand belangrijk. Op de locaties rijden dagelijks veel busjes heen en weer. Er moet goed licht aanwezig zijn voor de persoonlijke veiligheid van medewerkers, maar ook voor de camerabewaking van de locaties. We zien iedere locatie als maatwerk, al staat de basis vast”.
Op de al bestaande PostNL locaties is ook het lichtconcept voor de nieuwbouw gehanteerd. Een bewuste keuze, die zorgt voor uniformiteit. Gerritsen start: “Vanuit het oorspronkelijke concept zijn we vervolgens pand voor pand de benodigdheden gaan afpellen. Zitten de armaturen op dezelfde posities? Kunnen we de oude installatietechniek hergebruiken? Het eerder uitgewerkte nieuwbouwplan liet zich gelukkig heel goed matchen. Zo vormden we onze gedachtes en ideeën om tot daadwerkelijk mooie verlichting”.
Veiligheid als belangrijkste uitgangspunt
Van de ca. 70 panden zijn 32 panden eigendomslocaties van PostNL. 18 hiervan zijn recent opnieuw uitgelicht door ESZET Lighting. “De verschillende locaties kennen ook verschillende afdelingen. Waar de één zich vooral richt op pakketten, focust de ander op briefpost. Iedere locatie heeft daardoor andere behoeften in kantoor- en productieruimte. Een pakketsorteercentrum is vooral industrieel en vraagt om voldoende ruimte voor massaproductie, zodat alle pakketten verdeeld kunnen worden voor de verdere verspreiding. Op een briefpost locatie staan grote sorteermachines”, legt Gerritsen uit.
Op de locaties is het veelal een mierennest aan mensen en transportkarren. Rondom de sorteercentra is het bovendien dagelijks druk door het laden en lossen van vrachtverkeer. “Ook houden we rekening met de parkeerterreinen. Soms zijn dat parkeerplaatsen met boompjes ertussen, soms is het een heel kaal terrein met een paar masten. Ook daar plaatsen we onze verlichting. Dat lijkt misschien minder functioneel en is feitelijk gezien geen werkplek, toch benaderen we het wel zo. Ook daar wil PostNL namelijk de juiste veiligheid bieden. Als er een ploegenshift is beweegt immers 50 tot 100 man over die parkeerplaats”, verklaart Laponder.
BREEAM richtlijnen
Sinds BREEAM in 2011 haar intrede deed zijn de nieuwbouwlocaties volgens deze richtlijnen gebouwd. In de loop der tijd is er een hoop verandert, ook in de BREEAM regelgeving. “Nu we overstappen naar LED hebben we de kans om deze regelgeving verder te finetunen of verbeteren”, aldus Gerritsen. “Daarvoor zoomen we in op de verschillende lichtniveaus per ruimte, maar zeker ook op onze grote productiehallen waar de hele dag door van alles gebeurt en veel verkeer is”.
Naast veiligheid verwijzen de BREEAM richtlijnen naar een maximaal energierendement en zo hoog mogelijke energie efficiëntie. Laponder: “Wij berekenen daarom altijd eerst of we met minder armaturen en een hoge(re)lichtoutput en goede energie efficiëntie kunnen behalen. Ieder lichtpunt wat je bespaart scheelt niet alleen een armatuur, maar ook de montage en het onderhoud ervan”. Door de BREEAM richtlijnen te hanteren voldoet de LED verlichting van PostNL aan de maximale energie efficiëntie en verwacht zij 50% van haarenergieverbruik te kunnen besparen.
Voorkomen van lichthinder
LED wordt nog wel eens gezien als dat felle licht wat lichthinder kan veroorzaken. Gerritsen: “Sommige van onze depots zijn op locaties neergezet waar destijds alleen weiland omheen aanwezig was. Inmiddels staan ook daar flatgebouwen of woonwijken. Wij vinden het daarom belangrijk de omgevingssituatie iedere keer opnieuw in kaart te brengen. Samen met Mark bezoek ik de locatie, zodat we een realistisch beeld hebben van datgene we waarover praten en beslissen. Soms lijkt een verandering weinig effect te hebben voor het lichtniveau, maar heeft het wel een flinke impact in het strooilicht of in de lichthinder voor de omgeving”.
Laponder vult hem aan: “Voor alle PostNL locaties zijn mast -en gevelarmaturen geleverd. Wij werken het liefste met een mast die zo hoog mogelijk reikt, zodat we zo ver mogelijk naar het gebouw kunnen schijnen. Al het licht wat vanaf een mast brandt - en dus vanuit de ‘buitenkant’ van het terrein naar binnen schijnt - is een dure oplossing. Je hebt namelijk niet alleen een mast, maar ook een grondkabel nodig. Daarom proberen we zoveel mogelijk armaturen aan het pand te bevestigen, zodat de installateur alleen een kabel naar binnen hoeft te trekken”.
Huurpanden zijn volgende fase
Nu alle eigendomslocaties van PostNL zijn voorzien van duurzame LED verlichting wenst Gerritsen ook de huurpanden eigentijds uit te lichten. “De komende tijd willen we ons focussen op de locaties die we huren, daar krijgen we namelijk klachten over de slechte verlichting. Ook op deze locaties willen we het verlichtingsniveau flink verhogen om te voldoen aan de huidige normering. De samenwerking met ESZET bevalt mij erg goed. Zij hebben een concept neergezet wat we willen behouden en steeds verder kunnen uitbouwen. Zo weten wij waar we aan toe zijn. Bovendien kunnen de armaturen altijd snel geleverd worden. Als er iets defect is wordt er snel geacteerd en kan onze huisinstallateur het armatuur gauw vervangen”, sluit Gerritsen tevreden af.